Wednesday 1 August 2012

photoshop tutorial - Instagram gambar anda dengan Photoshop

assalamualaikum..
Tutorial kali ni zorro cume nak buat simple tutorial camana nak apply istagram filter pada gambar korang..Bagi sape2 yang pakai iPhone, iPad and iPod touch, application ni available la untuk diorg..istagram app membolehkan users untuk  apply bermacam jenis filter kat gambar diorang untuk bagi nampak unik dan berbeza.. so..pengguna samsung macam zorro ni memang xleh nak merasa la, tp android sudah x begitu jauh untuk mencapai ke arah tu..hehe..Apply istagram ngan photoshop?..bleh je..

salah satu effect daripada istagram ialah ''Nashville''..Nashville bleh dikatakn salah satu daripada retro effect dan hanya simple step by photoshop..korang bleh apply kat images korang.

nie image sebelum dan selepas. klik images untuk besarkan.

jom..cam biasa

Step 1
Open image ngan Photoshop, pastu double-click pada background layer untuk jadikan ia sebagai layer dan anda boleh rename sebagai Nashville klu nak..asalkan korang kenal layer and xtertukar..xrename pn xpe..ehe. kemudian buat new layer..skang ni anda ade 2 layer..satu Nashville layer dan satu lagi new layer.

Step 2

new layer tadi korang fill kan dengan colour (Red: 247 , Green: 217 , Blue: 173)dan tukarkan blending options kepada "Multiply".
 go to edit Edit > fill > use > color > mode > multiply


(Red: 247 , Green: 217 , Blue: 173)



Step 3

klik pada layer yg korang rename sbg "Nashville" layer dan klik Image > Adjustments > Curves. pertamanya pergi pada green channel dan setkan output kpd 37 dan kemudian blue channel dan setkan output kpd 133..pastikan show clipping check



Step 4

then korang klik Image > Adjustments > Levels, tukarkan gamma (tengah) kpd 1.36 dan input kpd 236.

Step 5

kemudian korang pergi ke Image > Adjustments > Brightness / Contrast. set kan brightness kpd 6 dan contrast kpd 51. uncheck "Use Legacy" jika ia check.



Step 6

sekali lagi korang pergi ke Image > Adjustments > Curves. kali ni pergi ke green channel dan setkan input kpd 13 dan blue channel setkan input kpd 88.

Step 7

sekali lagi korang setkan contrast by going to Image > Adjustments > Brightness / Contrast. dan setkan brightness kpd -6 dan contrast kpd 33.

Step 8

last skali korang skali lagi pergi ke Image > Adjustments > Curves. tukarkan kpd red channel dan setkan output sbg 4 dan blue channel setkan output sbg 14. 

then, merge all the layers to visible...right click pada mana2 layer > merge visible..



Done..thanks you


zorro> next time tutorial untuk Instagram Lomo filter

7 comments:

  1. memang dah lama cari cara edit mcm nie.. bookmark terus.. hehe.. thankz zaqi :)

    ReplyDelete
  2. wahhh...nice...tengs 4 sharing

    ReplyDelete
  3. DF>mesti cuba tu..ehe
    msagha>mekasih singgah n baca
    aidaomar>thanks..another tuto will be update soon..=)
    tirahzairi>thanks singgah

    ReplyDelete
  4. ohohho macam ni rupenye..
    thank you2!! good info :)

    ReplyDelete
  5. ohoho..same2..tnggu next tuto lak ek..pas raye..ehe

    ReplyDelete