Friday, 24 June 2011

" Si hitam" itu indah

Hitam...banyak perkara negatif yang biasa di kaitkan dengan warna yang tak penah wat salah ni....sebut je jalan hitam..wah...xbleh xbleh..sebut je noktah hitam...ni mesti cerita pasal sad ending ni...xmau xmau...ular or kucim hitam...huhu...seram..sebut je sejarah hitam....no no no(sambil goyang jari telunjuk)..reject terus...huhu..cedih tul...nasib baik aku x berapa hitam....ha!! tu lagi satu hal...xsedar diri tul..
ari ni cuma nak cite cikit cite pasal hitam nih...ubah persepsi...selami diri...selami lautan dalam..ngeh ngeh..ngeh..

tahukah korang

makanan berwarna gelap atau hitam nih biasanya mengandungi antioksidan lebih tinggi yang sangat berkesan untuk menurunkan risiko diabetes, penyakit jantung, dan kanser.

"Buah yang berwarna hitam memiliki lebih banyak antioksidan karena makin gelap warnanya, makin tinggi pigmennya, yang berasal dari antosianin," kata Cy Lee, PhD, profesor kimia makanan dari Cornell University.

meh kita selami khasiat makanan atau buah yang berwarna hitam nih

1.Habbatus Sauda

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam Haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain ”Gunakanlah Habbatus Sauda’ kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)” (HR.Bukhari, Muslim)

Habbatus Sauda kaya dengan monosaccharide glukosa, xylosa, polysaccharide, amino acid yang membentuk protein, karotene iaitu sumber vitamin A, kalsium, zat besi, Sistem immunisasi dan sebagainya
 
Kajian yang dilakukan di Arab Saudi mendapati, habbatus Sauda berupaya meningkatkan sistem imunisasi anda (daya melawan penyakit). Oleh itu ia mungkin penting dalam pengawalan kanser, AIDS dan penyakit-penyakit berkaitan yang lain.


2. Beras hitam

Beras hitam mengandungi vitamin E dalam jumlah tinggi. pengambilan secara rutin beras hitam akan meningkatkan sistem imun tubuh dan melindungi sel dari bahaya radikal bebas. Beras hitam juga mengadung antioksidan antosianin lebih tinggi dibanding blueberries.

3. "Blackberries" @ beri Hitam

Polifenol di dalam buah beri hitam ini diketahui mampu mencegah penurunan fungsi kognitif yang terjadi karena penuaan. Polifenol akan bekerja membersihkan sel-sel yang mengganggu fungsi otak. Buah ini juga kaya akan serat.

4. Kacang hitam

Kulit berwarna hitam yang menyelimuti kacang ini sarat akan bioflavonoid, nutrisi dari tanaman yang mampu melawan kanser.

5. Soya Hitam @ Glycine soja

kajian yang dilakukan oleh penyelidik dari Korea mendapati, pengambilan soya hitam secara teratur akan mencegah risiko trombosis, pembekuan darah yang berakibat fatal. soya hitam juga mengandung asam alpha linoleate, jenis asam omega-3 yang mengurangi risiko penyakit jantung.

6. Teh hitam
 
Teh ini mengandung teaflavins, antioksidan yang bermanfaat mempercepat penyembuhan kecederaan pada otot setelah olahraga. Minum teh hitam juga menurunkan risiko terkena serangan jantung.

7. Cokelat hitam

Penelitian yang telah di publish di Journal of the American Medical Association menyatakan bahwa cokelat hitam mengandung kandungan yang disebut polifenol. Dalam kajian yang dilakukan pada haiwan, polifenol terbukti menurunkan tekanan darah. Cokelat hitam juga dipercaya dapat melindungi tubuh dari serangan jantung dan stroke.

so...ape lagi..tidakkah Hitam itu indah..hehe 

 pinjam gambr ngan pakcik google

Hitam manis hitam manis~
zOrrO~

25 comments:

  1. kalau kulit hitam pun bgus gak ke? cmne lak ngn kulit putih? *musykil*

    ReplyDelete
  2. klu ikut kn perbezaan warna kulit manusia disebabkan oleh kadar penghasilan pikmen melanin pada badan manusia..org yg brkulit lebih gelap mempunyai lebih kandungan pikmen melanin berbanding org yg kulitnye lebih cerah. Melanin bertindak sebagai sebagai pelindung kulit dr sinar ultraviolet yg boleh mnyebabkn kanser=)

    ReplyDelete
  3. hitam manis pandang xjemu..hihi

    ReplyDelete
  4. hitan itu indah kerana ianya tersimpul seribu satu rahsia.

    habbatus sauda bagus tau..

    ReplyDelete
  5. a ah...btul3...diam2 hitam berisi...=P

    ReplyDelete
  6. owh~ realy.? wahhh..bnyknye info0 bergune dpt dr entry nie~ suke3..btw, zie bersiar2 kat sini~naek beca~ehehe..wink3 >_<

    ReplyDelete
  7. yup...thanks singgah...ni pakcik beca yg bawak atau zie yg bawak..hehe

    ReplyDelete
  8. suka pakai baju hitam...hitam itu menawan...

    ReplyDelete
  9. hehe...like like like =D

    ReplyDelete
  10. WAH. LAIN BENAR PEKERJA MAKMAL PERUBATAN BERMADAH...HUHU. SUKA HITAM JUGAK...KITO SERUPA BLOG YANG HITA LEGAM TAPI HATI HARAP X HITAM LA..HUHU

    TAPI BOLEY DIKATAKAN, HATI KITA NIH TIME BAYI MEMG PUTIH, TAPI SEMAKIN TUA SEMAKIN GELAP.

    IBARAT MACAM BATU HAJARUL ASWAD.. DARI PUTIH SKUNK DAH JADI HITAM.ASYIK RAMAI YANG DATANG KUCUP...BERI EFFECT KEW BRO?

    ReplyDelete
  11. dahi kalu sujud banyak sngat pn hitam neph..hihi
    mg klu org cium bnyok sangat ak rasa x jadi hitam...mesti mg jadi meroh...hahaha

    ReplyDelete
  12. AIK..PAROK...AKU LOP KENA ZORRO..PUJI MEMUJI LOP..NAIK KEMBANG HIDUNG

    ReplyDelete
  13. haha...puji2 doh...bile nak blanje nye..hahaha

    ReplyDelete
  14. hitam mmg warna yang cantik :D

    ReplyDelete
  15. haha hitam itu menawan bro :)

    ReplyDelete
  16. nice info ok :) sy suke pakai baju kaler hitam ade efek kurus, haha

    ReplyDelete
  17. ehh...bleh jadi kurus eh..sy kalu pakai baju hitam mesti org akan kata sy putih atau makin cerah...hehehe

    ReplyDelete
  18. rambut itam takde? theehe =D

    ReplyDelete
  19. sekarang ni ramai je mat2 salleh berebut duk warnakan rambut diorang nk suh jadi hitam...sbb rambut hitam ni cantik...tapi ramai je org2 kita yang warnakan rambut jadi kaler lain..huhu...
    rambut itam berkilat...cantik kan kan..hehehe

    ReplyDelete
  20. haty hitam...?hehehehe

    klo aty itam..kite bako reramai..hehe

    ReplyDelete
  21. pasnih mkn mkann itam2 jela :P

    ReplyDelete
  22. cik redzwanie>hati itam tue memang xdop harapan da nak idup tu..tahap kanser da tu..hehehe

    cik ungu>hati2 makan makanan itam...takut2la jatuh semut ke...ape2 ke yang hitam...xnampak..pakai telan semua...hehehe

    ReplyDelete