Wednesday, 8 June 2011

Minyak Zaitun (olive oil) dan aku...

Adehh!...Sakit sakit badan tak hilang lagi, macam tulang dah makin mereput..huhu..abih terasa sengal sengal satu badan, banyak sangat duk buat kerja time cuti baru nih..pegi situ pegi sini,buat tu buat ni..Tiba tiba terasa diri makin tua...penyakit pun makin banyak kalau tak di jaga nih.. huhu..Sambil sambil baring terpandang la sebotol Minyak zaitun atas meja aku...hmm..2 3 4 hari da aku lupa nak minum..tertinggal mase aku balik kampung tempoh hari..Aku amalkan sebagai ikhtiar untuk kesihatan badan, Segalanya hanyalah DIA.

Minyak Zaitun yang aku dapatkan dari sorang kawan-LALELI OLIVE OIL-http://www.laleli.com.my/-

  
TAHUKAH ANDA

Hadith:
1. "MAKAN MINYAK ZAITUN DAN URUTLAH DENGANNYA KE SELURUH BADAN
KERANA IA ADALAH DARI POHON YANG SUCI", diriwayatkan oleh hazrat
Sayyed Al-Ansari.

2. "ADA MINYAK ZAITUN, MAKANLAH, URUT SELURUH BADAN KERANA IA
BERKESAN UNTUK BUASIR", diriwayatkan oleh hazrat Al-Qama bin Amir.

Ciri2 dan kelebihan pokok Zaitun

Tumbuhan zaitun mempunyai ketinggian 3 meter, berdaun hijau terang
dan berbuah ungu gelap. Menurut pengamal hadith, setelah taufan
nooh melanda, tumbuhan zaitun adalah yang pertama kelihatan. Buah
zaitun kaya dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K dan zat besi. 

Minyak zaitun digunakan untuk melembutkan kulit. Ia merupakan minyak
semulajadi yang terbaik dan pilihan utama untuk tumbesaran. Paras
asid yang rendah memudahkan penghadaman berbanding lemak lain.
Vitamin E dalam minyak zaitun merendahkan kolesterol LDL, tekanan
darah dan risiko sakit jantung koronari. Vitamin K pula menghalang
darah dari melekit dan membeku.  Kesimpulannya, minyak zaitun tulen
mengandungi perlindungan kesihatan, ia mengurangkan risiko penyakit
kardiovaskular, arteriosklerosis dan pelbagai masalah akibat proses
penuaan.

Menurut ulamak Zahbi, minyak zaitun menguatkan rambut dan badan. Ia
boleh digunakan sebagai tonik kepada masalah penuaan dan melambatkan
prosesnya. Ia boleh juga digunakan untuk mengatasi masalah
seksual. Minyak zaitun berkesan dalam mengatasi kes kebakaran
dengan mencampurkannya dengan sedikit garam.  Jeruk buah zaitun
boleh mengatasi masalah sembelit. Pengambilan lemak yang tinggi
berserta minyak zaitun dapat mengurangkan risiko sakit jantung.

Menurut Ibnu Al-Qayyim, minyak zaitun adalah penyeri wajah. Ia menghalang berlakunya keracunan, mengawal proses penghadaman,
mengilatkan rambut dan berkesan untuk bisul, ruam lampin, gatal2 dan
ulser yang kronik.  Menyapu minyak zaitun dengan sedikit garam pada
gusi boleh melegakan penyakit gusi dan gigi.

CARA PENGAMBILAN:

1. Campurkan 2 sudu makan minyak zaitun ke dalam setiap masakan.
2. Menghilangkan parut bekas jerawat di muka (ratakan campuran 3
sudu teh minyak zaitun dengan 1 sudu teh minyak habbatus sauda pada
muka, biarkan selama 3 jam, cuci).
3. Menghilangkan parut pada anggota lain di badan (ratakan campuran
6 sudu teh minyak zaitun dengan 2 sudu teh minyak habbatus sauda
pada anggota terlibat, biarkan selama 2 jam, cuci).


Sharing is Caring-
love myself very much

No comments:

Post a Comment

Post a Comment