Saturday 14 May 2011

kisah Bawang Putih yg Hodoh dan Bronkoli yg Tak Disukai

Panjang lak tajuk entri aku kali ni...hehe..ni bukan nak berkempen nak suruh korang jangan makan bawang putih ngan bronkoli..Tapi nak cerita la cikit...cite pe?...meh nak cite...
Tadi aku gi la kedai runcit ni...nak beli barang la cikit kononnye..dua tiga kali gak pusing intai barang, sampai je kat tempat sayur, terdengar la abg ngan kakak ni duk berbual, skali tengok muda lagi, dua kali tengok pun muda jugak..dalam 40 somethingla umur diorang..si suami(abg mat-bukan name sebenar) dan si isteri(mak munah-jugak bukan nama sebenar) ni aku rase dia nak beli sayur kot..aku dengar cam bertekak, tapi xlah sampai gaduh, cuma bisik-bisik manja, tapi keras nada dia..dari apa yang dapat aku paham, si isteri ni tak makan sayur..isk isk isk...tua tua pun tak makan sayur, kan da kena tua dari aku. Ingat budak budak je tak makan sayur. Di marahnya suami dia yang beli bawang putih ngan bronkoli...katanya beli sikit sikit dah la..i tak suka sayur..huahua..lawak tul diorang nih...camana lah kat umah...makanan kalau takde bawang putih mana sedap..kalau tumis ngan bawang putih dan rakan rakan sayur dia...fuhhh..mantop bau dia..lapar la pulak.


 Korang tau tak ade sejenis bahan yang di panggil carcinogenic, iaitu bahan yang mampu menyebabkan kanser. kadang kadang bahan ni ada dalam makanan yang kita makan. Bahan bahan ni leh merosakkan badan korang sekiranya berlaku ketidakimbangan dua jenis enzim dalam badan korang iaitu Phase 1 enzyme dan Phase 2 enzyme. Phase 1 enzyme ni mampu merangsang toxin yang masuk kedalam badan manakala Phase 2 enzyme mampu menghancurkan semula toxin tersebut.
Haa...kat sini la pentingnya bawang putih dan brokoli nih. bawang putih mampu memperlahankan tindakan Phase 1 enzyme dan bronkoli lak mampu meningkatkan tindakan Phase 2 enzyme.

Sape sape yang masih tak suka bawang putih ngan bronkoli..insaflah..haha.







 k,sharing is caring

No comments:

Post a Comment