Friday 15 July 2011

sel otak

tahukah korang

manusia mempunyai ribuan sel otak dan ianya semakin berkurang setiap kali korang menigkat dewasa, dan ia akan terus berkurang sekiranya korang tidak memaksimunkan penggunaanya..dan perlu bagi korang mengawal pengurangan ini...

penggunaan maksimun? camana tuh!!

korang tak perlulah menggunakan semaksimun mgkin sampai botak kepala korang...memaksimun bererti sentiasa merangsang sel2 otak korang untuk menambahkan penggunaan jumlah sel otak. jom kita layan tips ni.

PERTAMA. korang leh lakukan aktiviti fizikal seperti jogging or maraton. menurut penyelidikan, aktiviti seperti ni dapat menambahkan jumlah sel otak di bahagian otak yang mengatur memori dalam proses belajar.

KEDUA. korang lakukan perkara yang baru seperti mengcuba makanan baru, sentiasa menukar wangian badan dan mengungjungi tempat2 yang baru.

KETIGA. korang boleh cuba menulis puisi atau apa saja yang boleh mengolah mental dan kebolehan cara berfikir korang. ini juga boleh menambah sel otak korang

KEEMPAT. banyakkan makan ikan kerana ikan mempunyai omega 3 yang amat baik untuk sel otak. kalau korang da bosan dengan ikan, krang leh amik pati minyak ikan..kebiasaan ini dapat membantu perjalanan oksigen ke otak.

KELIMA. sebolehnya hindari makanan ringan kerana ia akan mengehadkan jumlah darah yang kaya dengan oksigen masuk ke otak serta menghalang metabolisme glukosa yang amat di perlukan oleh otak untuk berfikir.

ehsan pakcik google

zOrrO>TRY TO THINK OUT OF THE BOX..HUHU

9 comments:

  1. bagusnye info nie! :D sel otak penting...

    ReplyDelete
  2. cikida>welcome

    ika>otak sihat rmbut pn cihat.=D

    ReplyDelete
  3. aku taknak sel otak aku mati .. tolong2 ..
    hehe
    thanks bro share bnde ni ^^

    ReplyDelete
  4. haha..same2 bro...jom jogging..biar cergas otak..hehe

    ReplyDelete
  5. badan cergas otak cerdas !

    excellence .

    ReplyDelete
  6. hehe...otak cerdas hati cerah..yeah

    ReplyDelete